Friday 15 April 2011

tjuk yg sgt hot...huhu...akhlak yg buruk tnda iman yg lemah...

wah cam xsngka ja kump kmi dah abis wat forum..
tjuk yg kmi dpat pon mmg TERHOT..TERBEST laaa..
tjuknya,,,jeng2...AKHLAK YG BURUK TNDA IMAN YG LEMAH...
syukran wat shbt2 yg sama 2 kngsi ilmu time forum kmi..
trbek dri ldang bak kata my leader...
cam xcaya ja...sbjek halaqah tlh mmbuatkan diriku ini brni utk bckp dhdapan...
xsia2 mngji subjek halaqah..
jom.....
kta dalami tjuk ney...
tjuk ney mmg bersesuaian dgn kta para rmaja...
akhlak b,asal dri prkataan "akhlaq" yg mrupakan jama' dr "khulqu"....bhs arab bmksud prngai,budi ,tabiat dan adab.Akhlak tbhg kpd 2 iaitu akhlak yg mulia n akhlak yg tercela..Akhlak yg mulia mnurut imam ghazali ada 4 perkara iaitu bijaksana,memelihara diri dr mlakukan bnda yg xbek, kbranian (tndukkan hawa nafsu) dan akhir skli mstilah bersifat adil.Akhlak yg mulia diredhai oleh ALLAH s.w.t. Akhlak yg mullia ini akan dpt mndkatkan diri kta dgn ALLAH..misalnya berbakti pd keluarga,sentiasa bckp benar,seperti firman ALLAH dlm surah Al-imran ayt 110..."kamu adalah umat yg terbaik untuk manusia ,menuju kpd yg makruf dan mncgah kpd yg mungkar dan beriman kpd ALLAH".Seperti kata pepatah seorang penyair Mesir,Syauqi Bei :"Hanya saja bangsa itu kekal selama berakhlak.Bila akhlaknya tlh lenyap,maka lenyaplah pulalah bangsa itu..



Akhlak yg buruk pula berasal dr pnykit hati yg keji spti iri hati ,ujub, sombong ,dengki dan sentiasa bersangka buruk..Akhlak yg buruk ini tlh mnybabkan berlakunya kerosakan samaada utk diri sndiri atau psekitaran...ALLAH S.W.T. tlh berfirman dlm suruh Ar-rum ayt 41 yg bererti,,, "telah timbul pbagai kerosakan dan bncana alam di darat mhupun laut dgn sbb dilakukan oleh tangan manusia.(timbulnya demikian adalah krn ALLAHhndak mrosakkan mrk sbgai tnda blsan perbuatan yg buruk dilakukan oleh mereka supaya mereka kmbali insaf dan btaubat."





Dalam membina iman yang benar dan sempurna, Rasulullah SAW terus-menerus menanamkan akhlak yang luhur, agar umatnya terpelihara dari perbuatan mungkar yang dimurkai Allah. Walaupun demikian, masih ada sementara orang yang beragama yang meremehkan perbuatan ibadah yang diwajibkan.

Memang terkadang di antara mereka menunjukkan sikap yang baik di muka umum dan bicaranya cukup lantang ingin menegakkannya, tetapi di balik itu mereka tidak segan-segan melakukan perbuatan yang bertentangan dengan akhlak yang mulia.

Pentingnya hubungan akhlak dengan iman dan hubungan iman dengan ibadah yang benar. Nabi Muhammad SAW menambahkan dengan menjadikan iman sebagai dasar segala kebaikan dan kebenaran di dunia, serta keselamatan dan kebahagiaan dan akhirat.

Demikian juga masalah akhlak tidak kalah pentingnya, bahkan lebih penting dari itu. Karena itu, dalam pembinaan harus mendapat petunjuk serta nasihat yang terus-menerus, agar dapat meresap dalam hati dan melekat dalam ingatan. Hingga menjadi keyakinannya, bahwa iman, kebaikan dan akhlak adalah unsur-unsur yang erat kaitannya, tidak bleh dipisahkan satu dengan lainnya,,,,



Moga2 ilmu ii dpat memberi manfaat pd kita...
INSYAALAH

WALLAHU TAALA A'LAM....

2 comments: